Leadership Thoughts
Piece #5

Het geheim van geluk is vrijheid. En het geheim van vrijheid is moed.

De Griekse historicus en legeraanvoerder Thucydides schreef zo’n 400 jaar voor Christus het prachtige zinnetje ‘Het geheim van geluk is vrijheid. Het geheim van vrijheid is moed’. Ik weet nog waar ik was toen ik het voor het eerst tegenkwam en het heeft mij sindsdien veel gebracht. Niet alleen privé maar vooral ook zakelijk; als ondernemer en als professional.

Kijk naar succesvolle ondernemers. Stuk voor stuk hebben ze vrijheid en daardoor geluk gevonden door iets met veel moed te doen wat nog niet gedaan was. Het lijkt simpel maar is het allerminst. Want het staat haaks op veiligheid & zekerheid.

Hetzelfde geldt voor gelukkige mensen. Dat is vaak niet aan komen waaien, maar hard bevochten. Wat ik mij door de jaren heen dan ook gerealiseerd heb, is dat moed hand in hand gaat met kwetsbaarheid. Dus 2.500 jaar later zou ik graag een zinnetje aan de woorden van Thucydides toe willen voegen:

Het geheim van geluk is vrijheid.

Het geheim van vrijheid is moed.

Het geheim van moed is kwetsbaarheid.

Want het begint bij het laatste.

Auteur: Piet Hein Smit

* 22 jaar geleden, begonnen we het bureau XXS. Inmiddels zijn we met 50+ en still going strong.
In die periode hebben we als leidinggevenden veel geleerd. Van onze mensen, van vallen en opstaan en vooral van onszelf.
 Leadership Thoughts die wij koesteren en daarom graag met je willen delen. XXS is onderdeel van de Candid Group.