Leadership Thoughts
Piece #6

Challenge or be challenged. That is the question.

In een snel veranderende wereld ga je hard achteruit als je niet beweegt, weten we inmiddels. Oftewel: als je je zelf niet continue uitdaagt, kun je er op wachten dat iets of iemand anders het doet. En dan is het vaak te laat.

Binnen XXS hebben we veel voor en vooral met Challenger merken mogen werken. De eerste was easyJet waarmee we de strijd aangingen met KLM. Daarna volgde Route Mobiel die de aanval opende op ANWB, Dirk versus AH, Tele2 tegen KPN, Tango tegen Shell en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stuk voor stuk pure GameChangers die traditionele markten veranderden door het bedrijfsproces fundamenteel anders in te richten met een substantieel lagere prijs als gevolg.

Wat het ons geleerd heeft is heel simpel; Challenge, or you will be Challenged! En dat gaat vandaag de dag meer op dan ooit. Het beperkt zich allang niet meer tot de uitdagers in een categorie, maar ook voor marktleiders. Het geldt eigenlijk voor alle merken, bedrijfsmodellen, ondernemers. Zelfs de overheid lijkt er, zo leert de recente geschiedenis, niet aan te ontkomen. Het geldt dus ook voor de ontwikkeling van individueel talent. Verandering is de constante en dat zal een tijdperk lang zo blijven. So, we’d better get used to it

Hoe dan, is de veel gestelde vraag? Het vergt namelijk nogal wat van ons om te veranderen en al helemaal als je leiding geeft aan een team. Afgelopen weekend stond er een zeer verhelderend en bemoedigend betoog over in het NRC van de hand van Ben Tiggelaar. De drie fases die hij beschrijft vormen een mooie roadmap voor iedereen die zichzelf of een groep in verandering probeert mee te krijgen.

Leestijd: 2 minuten :-)  https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/04/de-grote-uitdaging-voor-leiders-a3975673

Auteur: Piet Hein Smit

* 22 jaar geleden, begonnen we het bureau XXS. Inmiddels zijn we met 50+ en still going strong.
In die periode hebben we als leidinggevenden veel geleerd. Van onze mensen, van vallen en opstaan en vooral van onszelf.
 Leadership Thoughts die wij koesteren en daarom graag met je willen delen. XXS is onderdeel van de Candid Group.